Celebrating their 20-year existence with a new double album

Step into the shadows and embrace the light with CRIPPLED BLACK PHOENIX, as they unveil their latest single, 444. A phoenix rises anew from the embers of past creation, reaching deep into the human condition with an updated message - fresh but faithful to its original form.

Since its inception in 2004 by the visionary Justin Greaves, CRIPPLED BLACK PHOENIX has been a lighthouse for those adrift in the stormy seas of silence. With their upcoming double album The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature alongside Horrific Honorifics Number Two(2), the band marks a pilgrimage spanning nearly two decades of defiant artistry and soul-searching sounds.

444 emerges as an emblematic dirge from their prolific catalog, re-imagined and reborn. With lyrics renewed for the spirit of today, and music echoing the haunting melodies of its live renditions, this single resonates with the raw and refined essence that characterizes CRIPPLED BLACK PHOENIX's journey.

Entrez dans l'ombre et embrassez la lumière avec CRIPPLED BLACK PHOENIX, alors qu'ils dévoilent leur dernier single, 444. Un phénix surgit des braises de la création passée, atteignant au plus profond de la condition humaine avec un message actualisé - frais mais fidèle à sa forme originale.

Depuis sa création en 2004 par le visionnaire Justin Greaves, CRIPPLED BLACK PHOENIX est un phare pour ceux qui dérivent dans les mers orageuses du silence. Avec leur prochain double album The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature aux côtés de Horrific Honorifics Number Two(2), le groupe marque un pèlerinage couvrant près de deux décennies d'art provocateur et de sons introspectifs.

444 émerge comme un hymne emblématique de leur catalogue prolifique, réimaginé et renaissant. Avec des paroles renouvelées pour l'esprit d'aujourd'hui et une musique faisant écho aux mélodies envoûtantes de ses interprétations live, ce single résonne avec l'essence brute et raffinée qui caractérise le voyage de CRIPPLED BLACK PHOENIX.


Listen to 444 on the Season of Mist YouTube channel:

The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature
An album which exhumes and resurrects their buried treasures, reworking and re-recording iconic tracks that have weathered the storms of time. These anthems – imbued with the rawness of old friends and new allies – surge with renewed vigor, challenging the very essence of complacency. Anthem such as We Forgotten Who We Are or the lead single Goodnight, Europe
, completely re-imagined.

Un album qui exhume et ressuscite leurs trésors enfouis, retravaillant et réenregistrant des morceaux emblématiques qui ont résisté aux tempêtes du temps. Ces hymnes, imprégnés de la crudité de vieux amis et de nouveaux alliés, surgissent avec une vigueur renouvelée, défiant l'essence même de la complaisance. Des hymnes tels que We Forgotten Who We Are ou le premier single Goodnight, Europe, entièrement réimaginés.

➤ Pre-order & Pre-save: https://orcd.co/cbpwolf

Horrific Honorifics Number Two (2)
An album which serves as a dark homage to the musical titans who ignited their spirit, with visceral covers that explode into life. With tracks like the searing rendition of New Model Army's Vengeance and the haunting introspection of Laura Branigan's Self Control, this album is a collection of CRIPPLED BLACK PHOENIX's masterful rendition of classic songs which have inspired them over the years.

Un album qui rend un hommage sombre aux titans de la musique qui ont enflammé leur esprit, avec des reprises viscérales qui explosent de vie. Avec des morceaux comme l'interprétation brûlante de Vengeance de New Model Army et l'introspection obsédante de Self Control de Laura Branigan, cet album est une collection de l'interprétation magistrale de CRIPPLED BLACK PHOENIX de chansons classiques qui les ont inspirés au fil des ans.

➤ Pre-order & Pre-save: https://orcd.co/cbphonorifics

The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature + Horrific Honorifics Number Two (2) is out November 29 on Season of Mist.

Tracklist:
1. We Forgotten Who We Are (11:17)
2. You Put The Devil In Me (6:18)
3. 444 (7:23) [LISTEN]
4. Goodnight, Europe (Pt2) (8:37) [WATCH]
5. (-) (4:39)
6. Song For The Unloved (14:22)
7. Whissendine (6:58)
8. Blizzard Of Horned Cats (4:43)
Total runtime: 1:04:21

Tracklist:
1. Vengeance (4:16)
2. Self Control (5:23) [LISTEN]
3. Blueprint (4:03)
4. And That's Sad (6:52)
5. Hammer Song (4:52)
6. When A Blind Man Cries (3:22)
7. My Pal (3:51)
8. Goin' Against Your Mind (8:53)
Total runtime: 41:36

Photo by Chantik Photography
The thread that binds CRIPPLED BLACK PHOENIX’s bold and towering discography — a dozen studio albums, a half-dozen mini-albums, a handful of compilations and swaths of bootlegs — could not be more apropos circa 2022. Since its 2004 creation by multi-instrumentalist and songwriter Justin Greaves, CRIPPLED BLACK PHOENIX has served as the voice for the voiceless, whether it be animals, the unequal and the different. Greaves and longstanding vocalist and lyricist Belinda Kordic have often proffered that these beings cannot fend for themselves. Henceforth, CRIPPLED BLACK PHOENIX’s mission has been to shed light on the human condition and the inequalities that befall humankind and its creatures. Their battle marches on with their latest studio album, Banefyre.

Le fil conducteur de la discographie audacieuse et imposante de CRIPPLED BLACK PHOENIX — une douzaine d’albums studio, une demi-douzaine de mini-albums, une poignée de compilations et des pans de bootlegs — ne pourrait pas être plus à propos en 2022. Depuis sa création en 2004 par le multi-instrumentiste et auteur-compositeur Justin Greaves, CRIPPLED BLACK PHOENIX sert de voix aux sans-voix, qu’il s’agisse d’animaux, d’inégaux et de différents. Greaves et la chanteuse et parolière de longue date Belinda Kordic ont souvent affirmé que ces êtres ne peuvent pas se débrouiller seuls. Désormais, la mission de CRIPPLED BLACK PHOENIX est de mettre en lumière la condition humaine et les inégalités qui frappent l’humanité et ses créatures. Leur combat continue avec leur dernier album studio, Banefyre.

Banefyre follows 2020’s Ellengæst — an effort that found CRIPPLED BLACK PHOENIX employ a series of notable guest vocalists alongside Kordic, prompting Metal Hammer to describe it as their “most cohesive and emotionally devastating record.” Kordic is now paired with Swedish vocalist Joel Segerstedt, who made his CRIPPLED BLACK PHOENIX debut last year via the “Painful Reminder/Dead is Dead” single. Piano, synth and trumpet player Helen Stanley and additional guitarist Andy Taylor complete the lineup. Greaves says Stanley and Taylor “fit so well creatively,” which has made CRIPPLED BLACK PHOENIX feel like a band when making plans and decisions.

Banefyre fait suite à Ellengæst, sorti en 2020, un album qui a vu CRIPPLED BLACK PHOENIX embaucher une série de chanteurs invités notables aux côtés de Kordic, ce qui a incité Metal Hammer à le décrire comme leur « album le plus cohérent et le plus dévastateur émotionnellement ». Kordic est désormais associé au chanteur suédois Joel Segerstedt, qui a fait ses débuts avec CRIPPLED BLACK PHOENIX l’année dernière via le single « Painful Reminder/Dead is Dead ». La pianiste, synthétiseur et trompettiste Helen Stanley et le guitariste supplémentaire Andy Taylor complètent la formation. Greaves dit que Stanley et Taylor « s’entendent si bien sur le plan créatif », ce qui a permis à CRIPPLED BLACK PHOENIX de se sentir comme un groupe lorsqu’il s’agit de faire des plans et de prendre des décisions.

Also central to this is Segerstedt. According to Kordic, the vocalist and lyricist lives a mere five minutes from her in Sweden and has quickly integrated himself into the band. “What I like about Joel is that he’s a good person,” she says. “There’s no fakeness with him; he has cajones. He’s not a bitch-talker, either. I can’t handle people who don’t have a backbone, but Joel is real and can speak his mind.”

Segerstedt est également au cœur du groupe. Selon Kordic, le chanteur et parolier vit à seulement cinq minutes de chez elle en Suède et s’est rapidement intégré au groupe. « Ce que j’aime chez Joel, c’est que c’est une bonne personne », dit-elle. « Il n’est pas faux, il a des couilles. Il n’est pas non plus un radoteur. Je ne supporte pas les gens qui n’ont pas de cran, mais Joel est authentique et peut dire ce qu’il pense. » 

“I like how Joel has come in and spoke for himself,” adds Greaves. “He’s in the band for the right reasons. I see him the same way as Belinda — she took an interest in the whole artistic thing behind CRIPPLED BLACK PHOENIX, like the vocals, lyrics, artwork and aesthetic. It’s the same with Joel. He has taken an interest in all of those things. In the past, we had people who didn’t contribute artistically and only cared about what they got out of the band. But Joel is really proactive and takes the initiative.”

« J’aime la façon dont Joel s’est exprimé », ajoute Greaves. « Il fait partie du groupe pour les bonnes raisons. Je le vois de la même manière que Belinda – elle s’est intéressée à tout ce qui se cache derrière CRIPPLED BLACK PHOENIX, comme le chant, les paroles, les illustrations et l’esthétique. C’est pareil avec Joel. Il s’est intéressé à toutes ces choses. Dans le passé, nous avions des gens qui ne contribuaient pas artistiquement et qui ne se souciaient que de ce qu’ils retiraient du groupe. Mais Joel est vraiment proactif et prend des initiatives. »

Greaves assembled 13 songs (including “No Regrets,” a bonus track for his new project with Kordic, Johnny the Boy) imbued with the depth and introspection that will reinforce CRIPPLED BLACK PHOENIX’s standing as a band that defies genre. The album was tracked at Chapel Studios in South Thoresby, Lincolnshire, with vocals cut at Monolith Studio and Kapsylen Studio in Stockholm, Sweden. Kurt Ballou handled mixing in GodCity Studios in Salem, Massachusetts — a pivotal move in determining the album’s overall sound.

Greaves a assemblé 13 chansons (dont « No Regrets », un titre bonus pour son nouveau projet avec Kordic, Johnny the Boy) imprégnées de la profondeur et de l’introspection qui renforceront la position de CRIPPLED BLACK PHOENIX en tant que groupe qui défie les genres. L’album a été enregistré aux Chapel Studios de South Thoresby, dans le Lincolnshire, avec les voix enregistrées au Monolith Studio et au Kapsylen Studio de Stockholm, en Suède. Kurt Ballou s’est occupé du mixage aux GodCity Studios de Salem, dans le Massachusetts – une décision cruciale pour déterminer le son global de l’album.

“I love the album so much because it was a different approach with the production,” says Greaves. “For my part, it was a little bit of a reaction. I didn’t want to do the same warm, safe CRIPPLED BLACK PHOENIX album. I’m aware that when we did [2012’s] I, Vigilante, everyone wanted I, Vigilante again. As it so often happens with this band, people complain about the next one, then grow into it. Ellengæst is like I, Vigilante. It’s a shorter album. It hit the mark and was done really well, but everyone will expect another Ellengæst. I feared that, but I care enough not to make another Ellengæst. It’s the right thing to do. That’s why we got Kurt to mix it — we wanted that analog, raw power. Even though the album has mellow moments, those are edgy as well. We just didn’t want to do the same album twice. We’re never going to be a band that people can rely on.”

« J’aime tellement cet album parce qu’il propose une approche différente de la production », explique Greaves. « Pour ma part, c’était un peu une réaction. Je ne voulais pas faire le même album chaleureux et sûr de CRIPPLED BLACK PHOENIX. Je suis conscient que lorsque nous avons fait I, Vigilante [en 2012], tout le monde voulait à nouveau I, Vigilante. Comme c’est souvent le cas avec ce groupe, les gens se plaignent du suivant, puis s’y intéressent. Ellengæst est comme I, Vigilante. C’est un album plus court. Il a fait mouche et a été très bien fait, mais tout le monde s’attend à un autre Ellengæst. Je craignais cela, mais je m’en soucie suffisamment pour ne pas faire un autre Ellengæst. C’est la bonne chose à faire. C’est pourquoi nous avons demandé à Kurt de le mixer – nous voulions cette puissance analogique et brute. Même si l’album a des moments doux, ceux-ci sont également nerveux. Nous ne voulions simplement pas faire le même album deux fois. » Nous ne serons jamais un groupe sur lequel les gens pourront compter.

Greaves’ summation of his band notwithstanding, his distinctive guitar playing and enduring knack for immersive songwriting is the propellent behind the haunting, chant-laden “Ghostland,” pensive “The Reckoning” and forlorn “Everything is Beautiful but Us,” the band’s spot-on analysis of the retreat of humankind indoors during the pandemic that revealed nature’s priceless beauty. The album is also stocked with no less than four ten-minute-plus cuts (“Rose of Jericho,” “Down the Rabbit Hole,” “I’m Okay, Just Not Alright” and “The Scene is a False Prophet”) that are intermixed with drama and melancholy.

Malgré le résumé que Greaves fait de son groupe, son jeu de guitare distinctif et son talent indéfectible pour l’écriture de chansons immersives sont à l’origine de l’obsédant et chargé de chants « Ghostland », du pensif « The Reckoning » et du triste « Everything is Beautiful but Us », l’analyse précise du groupe sur le retrait de l’humanité à l’intérieur pendant la pandémie qui a révélé la beauté inestimable de la nature. L’album est également rempli de pas moins de quatre morceaux de plus de dix minutes (« Rose of Jericho », « Down the Rabbit Hole », « I’m Okay, Just Not Alright » et « The Scene is a False Prophet ») qui sont entremêlés de drame et de mélancolie.

It all ties into Banefyre’s central theme of the persecution of people who are deemed “different” by society. The album title is a play on the song “Bonefire” that Kordic named and wrote lyrics for. In classic CRIPPLED BLACK PHOENIX fashion, Greaves turned it into the Olde English translation to represent the bonfires that engulfed witches and politicians through the 15th and 18th centuries, hence, the name Banefyre.

Tout cela est lié au thème central de Banefyre, la persécution des personnes considérées comme « différentes » par la société. Le titre de l’album est un jeu de mots avec la chanson « Bonefire » dont Kordic a donné le nom et les paroles. Dans le style classique de CRIPPLED BLACK PHOENIX, Greaves l’a transformé en traduction en vieil anglais pour représenter les feux de joie qui ont englouti les sorcières et les politiciens aux XVe et XVIIIe siècles, d’où le nom de Banefyre. 

The album begins with “Incantation for the Different,” which was written and orated by Chicago-based witch, artist, author and occultist Shane Bugbee, who, according to Greaves, “brought us some positive, dark energy.” Banefyre then delves into the Salem Witch Trials (“Wyches and Basterdz”), fox hunting in Great Britain (“The Reckoning”), politicians of an unscrupulous and dishonest kind (“Bonefire”) and the New York City Blackout of 1977 (“Blackout77”).

L'album débute avec « Incantation for the Different », écrite et récitée par Shane Bugbee, sorcier, artiste, auteur et occultiste basé à Chicago, qui, selon Greaves, « nous a apporté une énergie positive et sombre ». Banefyre se penche ensuite sur les procès des sorcières de Salem (« Wyches and Basterdz »), la chasse au renard en Grande-Bretagne (« The Reckoning »), les politiciens sans scrupules et malhonnêtes (« Bonefire ») et la panne d'électricité de New York en 1977 (« Blackout77 »).

Greaves says Banefyre’s topics may have a decidedly negative and pessimistic tone, but a glimmer of hope and joy remains. “There’s always the random bits, but overall, Banefyre is about the people who have suffered because they are different. The album covers inequality and oppression, like ‘Incantation for the Different,’ which is about overcoming when you’re put down because you’re not like everyone else.”

Greaves dit que les thèmes abordés par Banefyre ont certes un ton résolument négatif et pessimiste, mais qu’il reste une lueur d’espoir et de joie. « Il y a toujours des éléments aléatoires, mais dans l’ensemble, Banefyre parle de personnes qui ont souffert parce qu’elles sont différentes. L’album parle d’inégalité et d’oppression, comme dans « Incantation for the Different », qui parle de surmonter les difficultés lorsque l’on est rabaissé parce que l’on n’est pas comme tout le monde. »

In true CRIPPLED BLACK PHOENIX fashion, the Lucy Marshall-created Banefyre cover leaves plenty to the imagination, depicting four animals seated at a table — interacting and dressed like human beings. “It’s sort of like Planet of the Apes showing what animals could do to humans,” says Greaves. “The cover was specially commissioned and is unique to the album. It’s incorporating all the classic CRIPPLED BLACK PHOENIX elements with the love for animals and twisting the narrative around.”

Fidèle à la tradition de CRIPPLED BLACK PHOENIX, la pochette de Banefyre, créée par Lucy Marshall, laisse libre cours à l’imagination, représentant quatre animaux assis à une table, interagissant et habillés comme des êtres humains. « C’est un peu comme La Planète des singes qui montre ce que les animaux peuvent faire aux humains », explique Greaves. « La pochette a été spécialement commandée et est unique à l’album. Elle incorpore tous les éléments classiques de CRIPPLED BLACK PHOENIX avec l’amour des animaux et une narration détournée. »

CRIPPLED BLACK PHOENIX’s reputation was built on the back of their studio albums and live shows. The pandemic prevented the band from supporting Ellengæst, but it did provide them additional time to bring in new members to their live configuration.

 “We’ve done one show since 2019,” says Greaves. “We are going to do something in Europe this year. Hopefully, we can get back on track. We’re also going to do something in the States — that’s not just talk, we’re actually going to do it. It’s well overdue. The live band is fucking amazing. We have the five of us and now we have Jordi [Farré] on drums, Paco [Fleischfresser] on synth and a really good friend of mine, Matt Crawford on bass.

 “We did the Leipzig show and even though the rehearsals were better than the show itself, that lineup, our live band, is so good. Because we haven’t been under pressure to put a live band together since 2019 and spent so long talking to people, we’ve got a better band from those results. Out of disaster, we’ve got quite a good, positive thing.”

The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature & Horrific Honorifics Number Two(2) are a double album celebrating the 20 year existence of CRIPPLED BLACK PHOENIX.

La réputation de CRIPPLED BLACK PHOENIX s’est construite sur leurs albums studio et leurs concerts. La pandémie a empêché le groupe de jouer en première partie d’Ellengæst, mais elle leur a donné du temps supplémentaire pour intégrer de nouveaux membres à leur configuration live. 

« Nous n’avons fait qu’un seul concert depuis 2019 », explique Greaves. « Nous allons faire quelque chose en Europe cette année. J’espère que nous pourrons nous remettre sur les rails. Nous allons aussi faire quelque chose aux États-Unis – ce ne sont pas que des paroles, nous allons le faire réellement. C’était bien trop tard. Le groupe live est vraiment incroyable. Nous sommes tous les cinq et maintenant nous avons Jordi [Farré] à la batterie, Paco [Fleischfresser] au synthé et un très bon ami à moi, Matt Crawford à la basse. 

« Nous avons fait le concert de Leipzig et même si les répétitions étaient meilleures que le concert lui-même, cette programmation, notre groupe live, est tellement bon. Parce que nous n’avons pas subi de pression pour monter un groupe live depuis 2019 et que nous avons passé tellement de temps à discuter avec les gens, nous avons obtenu un meilleur groupe grâce à ces résultats. Du désastre, nous avons tiré quelque chose de très bon et de positif. »

The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature & Horrific Honorifics Number Two(2) sont un double album célébrant les 20 ans d’existence de CRIPPLED BLACK PHOENIX.


Original Credits:
All tracks on Horrific Honorifics Number Two(2) are covers of various artists.

Vengeance
Originally recorded by New Model Army, Written by: Sullivan/Morrow

Self Control
Originally recorded by Laura Branigan, Written by: Giancarlo Bigazzi, Raffaele Riefoli, Steve Piccolo

Blueprint
Originally recorded by Fugazi, Written by: Canty, Lilly, MacKaye, Picciotto

And That’s Sad
Originally recorded by NoMeansNo, Written by: NoMeansNo

Hammer Song
Originally recorded by Sensational Alex Harvey Band, Written by Alex Harvey

When A Blind Man Cries
Originally recorded by Deep Purple, Written by: Gillan, Glover, Blackmore, Lord, Paice

My Pal
Originally recorded by God, Written by: God, Joel Silbersher)

Goin’ Against Your Mind
Originally recorded by Built To Spill, Written by: Doug Martsch, Jim Roth, Brett Nelson, Scott Plouf

Lineup:

Vengeance
Ryan Patterson - Vocals
Justin Greaves - Drums, Guitars, Backing Vocals
Belinda Kordic - Backing Vocals
Wesley J. Wasly - Bass

Self Control
Belinda Kordic - Vocals
Justin Greaves - Drums, Guitars
Andy Taylor - Baritone Guitar
Helen Stanley - Synth
Wesley J. Wasley - Bass

Blueprint
Ryan Patterson - Vocals
Justin Greaves - Drums, Guitars
Helen Stanley - Piano
Wesley J. Wasley - Bass

And That's Sad
Justin Greaves - Drums, Guitars, Vocals
Wesley Wasley - Bass, Vocals

Hammer Song
Belinda Kordic - Vocals
Justin Greaves - Drums, Guitars
Andy Taylor - Guitar, Acoustic guitar
Helen Stanley - Synth, Hammond
Wesley J. Wasley - Bass

When A Blind Man Cries
Belinda Kordic - Vocals
Justin Greaves, Drums, Guitars
Andy Taylor - Guitars
Helen Stanley - Piano
Kostas Panagiotou - Hammond
Wesley J. Wasley - Bass

My Pal
Belinda Kordic - Vocals
Justin Greaves - Drums, Guitars, Backing Vocals
Wesley J. Wasley - Bass

Goin' Against Your Mind
Justin Storms - Vocals
Justin Greaves - Drums, Guitars
Andy Taylor - Guitar
Wesley J. Wasley - Bass

Recorded in 2023 at:
Chapel Studios, Lincolnshire
Engineered by Pieter Rietkerk

Additional Vocal Sessions at:
Kapsylen Studio, Stockholm
Engineered by Jörgen Jugglo Wall.
House Of Foto, Louisville, KY
Engineered by Ryan Patterson

Additional Production Credits:
Mixed by Pieter Rietkerk
Mastered by Magnus Lindberg
Produced by Justin Greaves


Cover Art:
Erebus Art (Thanasis Stratidakis)

 

Pre-save & Pre-order 'The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature': https://orcd.co/cbpwolf

Pre-save & Pre-order 'Horrific Honorifics Number Two(2)': https://orcd.co/cbphonorifics

Follow Crippled Black Phoenix:
Official Website: https://www.crippledblackphoenix.net/
Bandcamp: https://crippledblackphoenixsom.bandcamp.com
Facebook: https://www.facebook.com/CBP444/
Instagram: https://www.instagram.com/cbp_444/
Twitter (X): https://x.com/cbp_official/
Spotify: https://open.spotify.com/artist/6WEyPcf9ezhNLm1xOBjbwH
Apple Music: https://music.apple.com/artist/crippled-black-phoenix/251718934
Deezer: https://www.deezer.com/artist/391823
TIDAL: https://tidal.com/browse/artist/3607159

Available Formats:
Digital Download
CD Digipak
3x12" Tri-Gatefold - Black
3x12" Coloured Vinyl Tri-Gatefold - Transparent Red

3x12" Coloured Vinyl Tri-Gatefold - Yellow, Black & Red Marbled
3x12" Coloured Vinyl Tri-Gatefold - Black & Silver Marbled